Trenger du hjelp til eller vil vite mer om annonsering på Instagram?
Med sosiale medier kan du øke din rekkevidde på kampanjer, dele historier og alltid være til stede.
Vi hjelper deg!
Instagram er et sosialt nettverk der du kan dele egne bilder og videoer. I tillegg kan du like, følge og klikke deg inn på innhold som fanger din interesse.
Plattformen har blitt svært populært, med over 2,5 millioner brukere i Norge. Halvparten av disse er innom tjenesten daglig.
Etter at Facebook tok over på eiersiden har det også blitt lettere for bedrifter å annonsere her, og det har åpnet opp for en stor gruppe potensielle kunder. Folk kommer til Instagram for å oppdage ting de liker og interesserer seg for, inkludert din bedrift, dine tjenester og produkter.
Når du betaler for å promotere et innlegg, kan du nå folk som ikke følger deg og inspirere dem til å bli din neste kunde.
Har du ikke tid eller ansatte som kan jobbe med å fornye eller bygge din nettside, markedsføring i sosiale kanaler eller drifte nettbutikken din? – Vi kan håndtere hele eller deler av din markedsføring.
Mer enn 2,5 millioner Nordmenn har en brukerprofil på Instagram og bildetjenesten er i stadig vekst. På
Det er derfor viktig å utforme annonser som ser bra ut og inspirerer, samtidig som den virker naturlig i nyhetsoppdateringen eller i historievisningen.
For mange bedrifter, spesielt på forbrukermarkedet vil annonsering på Instagram være en svært god markedsføringskanal. Instagram er i rask vekst som en viktig annonseringsplattform på lik linje som andre digitale plattformer.
Med sine 500 millioner daglige brukere er Instagram en svært gunstig plattform å være synlig og til stede på for dine kunder. Instagram er en del av Facebook, og annonsering på Instagram administreres via Facebook Business Manager noe som gjør det enkelt å kjøre dine kampanjer ut til både Instagram og Facebook.
Den mest lønnsomme måten å tiltrekke seg mye trafikk er gjennom egne kanaler med organiske innlegg, men det kan være fornuftig å supplere innsatsen med betalt annonsering.
Du kan lage annonser til Instagram direkte gjennom Instagram-appen eller i Facebook Business Manager.
Her kan du velge mellom bilde, bildekarusell og videoannonser. Du kan annonsere med et innlegg du har lagt ut tidligere eller lage et helt nytt Instagram-innlegg.
Bestem målsetting, publikum, plassering, budsjett og tidsplan for annonsen slik at du får en oversikt over merkebevissthet, konverteringer og visninger. På denne måten får du tilbudt godt og relevant innhold til målgruppen din som er tilbøyelige til å trykke på annonsen.
Tar du i bruk denne type markedsføring sammen med god målretting kan du få mye igjen for markedsføringsbudsjettet ditt.
Informere
Motivere
Engasjere
Med bilder og videoer kan du gi brukeren handlingsalternativer når din bedrift vises. Hva ønsker du annonsen skal hjelpe deg med, hva skal kunden gjøre:
De mest vanlige annonsene på Instagram er bilder, men det er en økning i bruk av video. Kvaliteten og relevansen på annonsene er med på å påvirke hvor ofte den vises og hvor mye du til slutt betaler. Annonsering på Instagram styres gjennom Facebook og kostnadene har du kontroll på gjennom planlagte budsjetter, det kan være et totalbudsjett eller et budsjett pr dag.
Annonsestrategien settes ut ifra automatiske -eller manuelle bud. Med automatisk bud vil Facebook prøve å skaffe deg mest mulig klikk eller resultater for budsjettet ditt som normalt blir brukt opp i sin helhet. Manuelt bud gir deg mer kontroll, men også mer arbeid med å optimalisere kampanjen og annonsene. Det er også viktig med korrekt oppsett av måling og sporing slik at vi får inn riktige tall i f.eks. Google Analytics og kan analysere effekten av annonseringen.
Instagram er plattformen mange brukere trekker seg til for inspirasjon. Annonsene som dukker opp innimellom organisk innhold i stories eller i feeden er verken påtrengende eller forstyrrende for brukeren.
Postene ser ut som organisk innhold, med unntak av CTA-knappen og “sponset innhold”- bemerkningen.
Mange brukere er allerede i kjøpsmodus når de saumfarer appen for inspirasjon, som gjør veien fra Instagram til kjøpsknappen kortere.
Vi hjelper deg med Instagram.
Instagram benytter seg av samme annonsemotor som Facebook.
Dermed har vi de samme forutsetningene til å målrette annonser mot spesifikke målgrupper basert på:
Kampanjene dine kan rettes mot hva du ønsker å oppnå, enten det er merkevarebygging, synlighet, rekkevidde, trafikk, appinnstalleringer, videovisninger eller konverteringer til din nettside eller app. Det settes opp konkrete målgrupper slik at annonseringen planlegges og utformes etter de kundene du er på utkikk etter. Dette gir deg som annonsør en unik mulighet til å målrette ditt budskap til et stort utvalg av publikum.
Tilknytningen til Facebook gjør også at du kan utnytte deg av den store mengden informasjon Facebook har for å nå ut til ditt publikum.
Målgruppe: nå akkurat de kundene du ønsker, ved å bruke våre alternativer for nøyaktig målretting.
Sted: rett annonsen mot personer basert på bestemte steder, som fylker, kommuner, byer eller land.
Demografi: avgrens kundene basert på for eksempel alder, kjønn og språk.
Interesser: nå kunder basert på interesser, for eksempel apper de bruker, annonser de klikker på, og kontoer de følger.
Atferd: definer publikummet ved aktiviteter de utfører på og utenfor Instagram og Facebook.
Egendefinerte publikum: kjør annonser til kunder du allerede kjenner, basert på e-postadresser eller telefonnumre.
Speilpublikum: finn nye personer som ligner på de eksisterende kundene dine.
Automatisert målretting: vi hjelper deg slik at du raskt kan opprette et publikum som er interessert i din bedrift, produkter og tjenester.
Annonsering på bildetjenesten er en fin måte å dukke opp i hverdagen til målgruppen din, du kan velge om annonsen skal sende trafikk direkte til nettsidene dine eller til Instagram-profilen din slik at du kan få flere følgere.
Om du allerede satser på Instagram vil annonsering derfor være et godt verktøy for å få opp farten på antall følgere og likes.
Nyhetsfeed. I likhet med de fleste andre sosiale medier, baserer Instagram seg på at brukerne følger folk og bedrifter de interesserer seg for. Sammen utgjør dette nyhetsfeeden som består av de nyeste innleggene til profiler du følger, som kan både likes og kommenteres.
Utforsk. Basert på interesser og profiler du følger lager Instagram en skreddersydd feed til deg som kalles “explore” eller utforsk. Gjennom denne kan du oppdage nye spennende profiler og hente inspirasjon.
Story. Story-formatet er svært populært og gjør det enkelt å dele øyeblikk som du ikke nødvendigvis vil ha i din private feed. Bildet eller videoen forsvinner etter 24 timer, eller når du sletter det før den tid. Dersom du ønsker at historien skal være synlig utover et døgn kan den legges i høydepunkter som dukker opp i en egen mappe på profilen din. Stories er en mer lavterskel måte å legge ut bilder på enn å poste i nyhetsfeeden, som betyr mer hyppige og øyeblikkelige oppdateringer. Behovet for finpussing minker ettersom bildet eller videoen forsvinner etter 24 timer. Dette har gjort stories til en enorm del av dagens Instagram, både når det gjelder organisk og betalt innhold.
Direktemeldinger. Instagram tilrettelegger for kommunikasjon mellom profiler utover kommentarfelt. Denne funksjonen heter “Direct” eller direktemeldinger – populært kalt DM’s. Enkelt forklart kan man chatte, dele private bilder og historier, samt svare på innlegg som ikke er åpent for allmennheten.
IGTV. I 2018 ble IGTV (Instagram TV) lansert. IGTV er både en frittstående app og integrert i Instagram. Video på Instagram har ellers varierende tidsbegrensninger, hvor Story har en grense på 15 sekunder mens feeden kan ha videoer på opptil 60 sekunder. IGTV tillater videoer på opptil én time i et vertikalt fullskjermformat.
Vi hjelper deg å tiltrekke flere kunder med søkeoptimalisering, innholdsutvikling og teknologi
– bli synlig og økt salg
Vi venter på din utfordring!
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |